Oranje
Situatie op de afdeling/groep
- er is onbeschermd* contact geweest tussen een positieve persoon en medewerker(s) en/of cliënt(en)
- er zijn 1 of 2 niet-isoleerbare positieve clienten aanwezig
- en < 50% van de clienten is corona positief
* Onbeschermd contact is contact met een bron waarbij (één van de) voorgeschreven beschermende middelen bij een client in isolatie niet gedragen is. Dus bij contact met een bron met alleen een masker op, spreek je van onbeschermd contact.
Maatregelen
Maatregelen communicatie
- de afdeling/groep is open
- plaats de “deurkaart code oranje” op alle toegangsdeuren/toegangsliften van de afdeling/groep
- informeer clienten en/of eerste contactpersonen over de stand van zaken middels “bericht code oranje”
- de zorg informeert de eerste contactpersoon over het feit dat zijn/haar naaste Corona-positief is middels “bericht positieve client”
Algemene landelijke maatregelen
Houd de volgende landelijke maatregelen aan:
- pas op de juiste momenten handhygiene toe
- hoest en nies in je elleboog
- klachten? doe een test
- zorg voor voldoende frisse lucht
- haal een vaccin, booster of herhaalprik
Aanvullend:
1,5 meter afstand
Houd voor zover mogelijk 1,5 meter afstand van andere personen, ook van collega’s
Aanvullend:
masker bij <1,5 meter van positieve client
- draag een masker wanneer je op de gang/in de huiskamer geen 1,5 meter afstand tot de positieve client(en) kan aanhouden
- houd hierbij de procedure “Juist gebruik masker” aan
Aanvullend:
instellen locatie-OMT
- direct na constatering van 1 positieve Corona-“persoon” waarbij onbeschermd contact op de afdeling/groep is geweest, wordt een locatie-OMT ingesteld volgens procedure “Instellen locatie-OMT”
- het locatie OMT kan gebruik maken van de documenten “vaste agenda” en “Logboek”
- de leidinggevende van de betreffende afdeling/groep is verantwoordelijk voor het initieren van dit overleg
Contactlijst opstellen
- de teamleider is verantwoordelijk voor het opstellen van een contactlijst en het bijhouden hiervan. Hij/zij voorziet de medewerkers van de “Contactlijst positieve medewerker” of van de “Contactlijst positieve client” (upload word-document)
Maatregelen positieve isoleerbare client
- de client blijft op de kamer
- bevestig de deurkaarten op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
- houd het op de deurkaart omschreven gebruik van PBM aan
- houd de isolatiemaatregelen zoals beschreven in “Isolatie van een cliënt met Corona op een kamer/appartement” aan
- hef de isolatiemaatregelen op:
- wanneer het minimaal 5 dagen na aanvang klachten of positieve test is en de client minimaal 24 uur geen klachten (meer) heeft (dag 0 is de dag waarop de klachten zijn ontstaan of zonder klachten, de dag waarop de positieve test is afgenomen)
- of wanneer de client nog wel klachten heeft maar het inmiddels minimaal 10 dagen na het ontstaan van de klachten of de positieve test is.
Maatregelen positieve niet-isoleerbare client
- de client hoeft niet op de kamer te blijven en mag gebruik maken van de algemene ruimten op de afdeling/groep
- de client mag de afdeling/groep niet verlaten
- houd op de kamer van de client de isolatiemaatregelen zoals beschreven in “Isolatie van een cliënt met corona op een kamer/appartement” aan
- voer zorghandelingen altijd op de kamer van de client uit
- bevestig de deurkaarten op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
- houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM, aan
- hef de isolatiemaatregelen op:
- wanneer het minimaal 5 dagen na aanvang klachten of positieve test is en de client minimaal 24 uur geen klachten (meer) heeft (dag 0 is de dag waarop de klachten zijn ontstaan of zonder klachten, de dag van afname van de Corona test)
- of wanneer de client nog wel klachten heeft maar het inmiddels minimaal 10 dagen na het ontstaan van de klachten of de positieve test is.
Maatregelen contactclient
- de contactclient (zonder klachten) mag kamer en afdeling verlaten
- test de contactclient alleen bij klachten met een sneltest volgens de “procedure afname sneltest corona”.
- Doe bij aanhoudende klachten en tweemaal een negatieve sneltest, of op indicatie van de arts een PCR-test volgens de “procedure afname PCR-test Corona“.
- doe bij zeer moeilijk te testen cliënten direct een PCR-test
- doe geen contactonderzoek onder contactclienten
Maatregelen contactmedewerker
- de contactmedewerker (zonder klachten) hoeft geen extra PBM te dragen tijdens het werk
- de contactmedewerker mag de afdeling verlaten
- test de contactmedewerker alleen bij klachten met een sneltest volgens de “procedure afname sneltest corona”. Doe bij aanhoudende klachten en tweemaal een negatieve sneltest, een PCR-test volgens de “procedure afname PCR-test Corona“.
- doe geen contactonderzoek onder contactmedewerkers
- de contactmedewerker mag op andere afdelingen/groepen ingezet worden
Maatregelen consulterende medewerker
- de consulterende medewerker doet voor het betreden van de afdeling/groep een masker op
- houd hierbij de procedure “Juist gebruik masker” aan
- de consulterende medewerker bezoekt/onderzoekt een positieve client alleen op zijn/haar kamer
- de consulterende medewerker neemt de voorgeschreven maatregelen (deurkaart) bij bezoeken van een positieve client op de kamer
- de consulterende medewerker hoeft geen extra PBM te gebruiken bij bezoek aan een contactclient
- de consulterende medewerker mag zijn/haar werkzaamheden op andere afdelingen/groepen zonder extra maatregelen voortzetten
Maatregelen voor bezoeker
- de bezoeker doet voor het betreden van de afdeling/groep een masker op
- de bezoeker bezoekt de positieve client alleen op zijn/haar kamer
- bij het bezoeken van een positieve client op de kamer houdt de bezoeker de maatregelen op de deurkaart aan. Gebeurt dit niet, dan moet de bezoeker de locatie via de kortste route verlaten.
Linnengoed
Geen extra maatregelen
Serviesgoed
- plaats het serviesgoed van positieve clienten direct in de hiervoor bestemde kar of in de vaatwasser
- pas na contact met dit serviesgoed handhygiëne toe.
Voeding aan- en afvoer
Geen extra maatregelen
Afval
- afval, afkomstig van een positieve cliënt, inclusief gebruikte PBM, wordt in een normale afvalzak gedaan en gesloten
- plaats de zak na sluiten in de voor normaal huishoudelijk afval- bestemde afvoer/draad-container.
Desinfecteren van oppervlakken en materialen
Er wordt gebruik gemaakt van Alphades en Alcohol 70%
- Alphades kan bij Corona gebruikt worden volgens de procedure “Desinfectie met Alphades”
- Alcohol 70% kan bij Corona gebruikt worden volgens de procedure “Desinfectie met Alcohol 70%”
Dagelijkse reiniging en desinfectie
- geen extra maatregelen voor algemene ruimten.
- voor dagelijkse reiniging/desinfectie van de isolatiekamer wordt verwezen naar protocol: “Dagelijkse reiniging/desinfectie isolatiekamer“
Maatregelen bij overlijden
- voor extra maatregelen bij een overleden Corona-positieve cliënt wordt verwezen naar protocol: “Maatregelen bij overlijden cliënt”.
Reiniging & desinfectie voor opheffen code oranje
- geen extra maatregelen voor algemene ruimten.
- voor de eindreiniging/desinfectie van de isolatiekamer wordt verwezen naar protocol: “Eindreiniging/desinfectie isolatiekamer“
Code oranje
- opheffen van code oranje gebeurt door het locatie-OMT
- code oranje
- wordt na 5 dagen na het laatste onbeschermde contact en afwezigheid van Corona-positieve clienten opgeheven
- gaat bij aanwezigheid van uitsluitend contactclienten en/of contactmedewerkers over in code geel
- gaat bij >2 niet-isoleerbare positieve clienten en/of > 50% van de clienten Corona positief, over in code roze
