Rood

Situatie op de afdeling/groep

  • er is onbeschermd* contact geweest tussen een positieve persoon en medewerker(s) en/of cliënt(en)
  • er zijn 1 of meer isoleerbare positieve clienten aanwezig
  • er zijn geen Corona-positieve clienten aanwezig die niet op hun kamer geisoleerd kunnen worden 

 

 

* Onbeschermd contact is contact met een bron waarbij (één van de) voorgeschreven beschermende middelen bij een client in isolatie niet gedragen is. Dus bij contact met een bron met alleen een masker op, spreek je van onbeschermd contact

Maatregelen

Maatregelen communicatie

  • de afdeling/groep is open
  • plaats de “deurkaart code rood” op alle toegangsdeuren/toegangsliften van de afdeling/groep
  • informeer clienten en/of eerste contactpersonen over de stand van zaken middels “bericht code rood”
  • de zorg informeert de eerste contactpersoon over het feit dat zijn/haar naaste Corona-positief is middels “bericht positieve client”

Algemene landelijke
maatregelen

Houd de volgende landelijke maatregelen aan:

  • pas op de juiste momenten handhygiene toe 
  • hoest en nies in je elleboog
  • klachten? doe een test
  • zorg voor voldoende frisse lucht
  • haal een vaccin, booster of herhaalprik

Aanvullend:
instellen locatie-OMT

  • direct na constatering van 1 positieve Corona-“persoon” waarbij onbeschermd contact op de afdeling/groep is geweest, wordt een locatie-OMT ingesteld volgens procedure “Instellen locatie-OMT”
  • het locatie OMT kan gebruik maken van de documenten “vaste agenda” en “Logboek”
  • de leidinggevende van de betreffende afdeling/groep is verantwoordelijk voor het initieren van dit overleg

Contactlijst opstellen

  • de teamleider is verantwoordelijk voor het opstellen van een contactlijst en het bijhouden hiervan. Hij/zij voorziet de medewerkers van de “Contactlijst positieve medewerker” of van de “Contactlijst positieve client”. (upload word-document)

Maatregelen positieve isoleerbare client

  • de client blijft op de kamer
  • bevestig de deurkaarten op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM, aan
  • houd de isolatiemaatregelen zoals beschreven in “Isolatie van een cliënt met Corona op een kamer/appartement” aan
  • hef de isolatiemaatregelen op:
    • wanneer het minimaal 5 dagen na aanvang klachten of positieve test is en de client minimaal 24 uur geen klachten (meer) heeft (dag 0 is de dag waarop de klachten zijn ontstaan of zonder klachten, de dag waarop de positieve test is afgenomen)
    • of wanneer de client nog wel klachten heeft maar het inmiddels minimaal 10 dagen na het ontstaan van de klachten of de positieve test is.

Maatregelen positieve niet-isoleerbare client

  • het locatie-OMT besluit bij maximaal 2 niet-isoleerbare clienten en <50% Corona-positieve clienten, over te gaan van code rood naar code oranje 
  • het locatie-OMT besluit bij >2 niet-isoleerbare clienten over te gaan van code rood naar code roze 

Maatregelen contactclient

  • de contactclient (zonder klachten) mag kamer en afdeling verlaten
  • test de contactclient alleen bij klachten met een sneltest volgens de “procedure afname sneltest Corona”. 
  • doe bij aanhoudende klachten en tweemaal een negatieve sneltest, of op indicatie van de arts een PCR-test volgens de “procedure afname PCR-test Corona“.
  • doe bij zeer moeilijk te testen clienten direct een PCR-test
  • doe alleen bij >50% Corona-positieve clienten contactonderzoek onder contactclienten en contactmedewerkers
  • het OMT geeft direct bij >50% Corona-positieve clienten opdracht tot het uitvoeren van een contactonderzoek onder minimaal contactclienten en contactmedewerkers 
  • voer het contactonderzoek uit volgens de procedure “Uitvoering contactonderzoek”

Maatregelen contactmedewerker

  • de contactmedewerker (zonder klachten) hoeft geen extra PBM te dragen tijdens het werk
  • de contactmedewerker mag de afdeling verlaten
  • de contactmedewerker mag op andere afdelingen/groepen ingezet worden
  • test de contactmedewerker alleen bij klachten met een sneltest volgens de “procedure afname sneltest corona”. 
  • doe bij aanhoudende klachten en tweemaal een negatieve sneltest, een PCR-test volgens de “procedure afname PCR-test Corona“.
  • doe alleen bij >50% Corona-positieve clienten contactonderzoek onder contactclienten en contactmedewerkers
  • het OMT geeft direct bij >50% Corona-positieve clienten opdracht tot het uitvoeren van een contactonderzoek onder minimaal contactclienten en contactmedewerkers 
  • voer het contactonderzoek uit volgens de procedure “Uitvoering contactonderzoek”

Maatregelen consulterende medewerker

  • de consulterende medewerker mag de afdeling zonder extra maatregelen betreden
  • de consulterende medewerker neemt de voorgeschreven maatregelen (deurkaart) bij bezoeken van een positieve client
  • de consulterende medewerker hoeft geen extra PBM te gebruiken bij bezoek aan een contactclient
  • de consulterende medewerker mag zijn/haar werkzaamheden op andere afdelingen/groepen zonder extra maatregelen voortzetten 

Maatregelen voor bezoeker

  • de bezoeker mag de afdeling/groep zonder extra PBM betreden.
  • de bezoeker bezoekt de positieve client uitsluitend op zijn/haar kamer
  • bij het bezoeken van een positieve client op de kamer houdt de bezoeker de maatregelen op de deurkaart aan. Gebeurt dit niet, dan moet de bezoeker de locatie via de kortste route verlaten.

Linnengoed

Geen extra maatregelen. 

Serviesgoed

  • plaats het serviesgoed van positieve clienten direct in de hiervoor bestemde kar of in de vaatwasser
  • pas na contact met dit serviesgoed handhygiëne toe.

Voeding aan- en afvoer

Geen extra maatregelen

Afval

  • afval, afkomstig van een positieve cliënt, inclusief gebruikte PBM, wordt in een normale afvalzak gedaan en gesloten
  • plaats de zak na sluiten in de voor normaal huishoudelijk afval- bestemde afvoer/draad-container. 

Desinfecteren van oppervlakken en materialen

Er wordt gebruik gemaakt van Alphades en Alcohol 70%

  • Alphades kan bij Corona gebruikt worden volgens de procedure “Desinfectie met Alphades” 
  • Alcohol 70% kan bij Corona gebruikt worden volgens de procedure Desinfectie met Alcohol 70%”

Dagelijkse reiniging en desinfectie

  • geen extra maatregelen voor algemene ruimten.
  • voor dagelijkse reiniging/desinfectie van de isolatiekamer wordt verwezen naar protocol: “Dagelijkse reiniging/desinfectie isolatiekamer

Maatregelen bij overlijden

  • voor extra maatregelen bij een overleden Corona-positieve cliënt wordt verwezen naar protocol: “Maatregelen bij overlijden cliënt”.

Reiniging & desinfectie voor opheffen code rood

  • geen extra maatregelen voor algemene ruimten.
  • voor de eindreiniging/desinfectie van de isolatiekamer wordt verwezen naar protocol: “Eindreiniging/desinfectie isolatiekamer

Code rood

  • opheffen van code rood gebeurt door het locatie-OMT
  • code rood:
    • wordt na 5 dagen na het laatste onbeschermde contact en afwezigheid van Corona-positieve clienten opgeheven
    • gaat bij 1 of 2 niet-isoleerbare positieve clienten over in code oranje
    • gaat bij >2 niet-isoleerbare positieve clienten over in code roze