Roze

Situatie op de afdeling/groep

  • er is onbeschermd* contact geweest tussen een positieve persoon en medewerker(s) en/of cliënt(en)
  • er zijn > 2 niet-isoleerbare positieve clienten aanwezig
  • of er zijn 1 of 2 niet-isoleerbare positieve clienten en > 50% van de clienten is Corona positief

 

 

* Onbeschermd contact is contact met een bron waarbij (één van de) voorgeschreven beschermende middelen bij een client in isolatie niet gedragen is. Dus bij contact met een bron met alleen een masker op, spreek je van onbeschermd contact.

Maatregelen

Maatregelen communicatie

  • de afdeling/groep is gesloten
  • plaats de “Deurkaart code roze” op alle toegangsdeuren/toegangsliften van de afdeling/groep
  • informeer clienten en/of eerste contactpersonen over de stand van zaken middels “Bericht code roze”
  • de zorg informeert de eerste contactpersoon over het feit dat zijn/haar naaste Corona-positief is middels “bericht positieve client”

Algemene landelijke maatregelen

Houd de volgende landelijke maatregelen aan:

  • pas op de juiste momenten handhygiene toe 
  • hoest en nies in je elleboog
  • klachten? doe een test
  • zorg voor voldoende frisse lucht
  • haal een vaccin, booster of herhaalprik 

Aanvullend:
1,5 meter afstand

Houd voor zover mogelijk 1,5 meter afstand van andere personen, ook van collega’s

Aanvullend:
instellen locatie-OMT

  • direct na constatering van 1 positieve Corona-“persoon” waarbij onbeschermd contact op de afdeling/groep is geweest, wordt een locatie-OMT ingesteld volgens procedure “Instellen locatie-OMT”
  • het locatie OMT kan gebruik maken van de documenten “vaste agenda” en “Logboek”
  • de leidinggevende van de betreffende afdeling/groep is verantwoordelijk voor het initieren van dit overleg

Aanvullend:
masker dragen op afdeling/groep

  • draag bij betreden van de afdeling/groep een mondneusmasker.
  • houd hierbij de procedure “Juist gebruik masker” aan

Aanvullend:
op afdeling blijven

  • clienten verlaten de afdeling/groep niet tenzij:
    • de client negatief is en onder begeleiding via de kortste weg naar buiten gaat en weer terug komt
  • medewerkers verlaten de afdeling/groep niet tenzij:
    • zij de locatie via de kortste route verlaten

Aanvullend: uitvoering contactonderzoek

  • het locatie-OMT geeft direct bij instellen code roze, opdracht tot het uitvoeren van een contactonderzoek onder minimaal contactclienten en contactmedewerkers 
  • voer het contactonderzoek uit volgens de procedure “Uitvoering contactonderzoek”

Contactlijst opstellen

  • de teamleider is verantwoordelijk voor het opstellen van een contactlijst en het bijhouden hiervan. Hij/zij voorziet de medewerkers van de “Contactlijst positieve medewerker” of van de “Contactlijst positieve client”(upload word-document)

Maatregelen positieve isoleerbare client

  • de client blijft op de kamer
  • bevestig de deurkaarten op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM, aan
  • houd de isolatiemaatregelen zoals beschreven in “Isolatie van een cliënt met Corona op een kamer/appartement” aan
  • hef de isolatiemaatregelen op:
    • wanneer het minimaal 5 dagen na aanvang klachten of positieve test is en de client minimaal 24 uur geen klachten (meer) heeft (dag 0 is de dag waarop de klachten zijn ontstaan of zonder klachten, de dag van afname van de Corona test)
    • of wanneer de client nog wel klachten heeft maar het inmiddels minimaal 10 dagen na het ontstaan van de klachten of de positieve test is.

Maatregelen positieve niet-isoleerbare client

  • de client hoeft niet op de kamer te blijven en mag gebruik maken van de algemene ruimten op de afdeling/groep
  • de client mag de afdeling/groep niet verlaten
  • houd op de kamer van de client de isolatiemaatregelen  zoals beschreven in “Isolatie van een cliënt met Corona op een kamer/appartement” aan
  • voer zorghandelingen altijd op de kamer van de client uit
  • bevestig de deurkaarten voor medewerkers en voor bezoekers op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM, aan
  • hef de isolatiemaatregelen op:
    • wanneer het minimaal 5 dagen na aanvang klachten of positieve test is en de client minimaal 24 uur geen klachten (meer) heeft (dag 0 is de dag waarop de klachten zijn ontstaan of zonder klachten, de dag van afname van de Corona test)
    • of wanneer de client nog wel klachten heeft maar het inmiddels minimaal 10 dagen na het ontstaan van de klachten of de positieve test is.

Maatregelen contactclient

  • de contactclient (zonder klachten) hoeft niet op de kamer geisoleerd te worden
  • de contactclient mag de afdeling niet verlaten. Uitzondering hierop is het onder begeleiding via de kortste route verlaten van de afdeling naar buiten en via de kortste route weer terug.
  • gebruik bij testen van de contactclient een sneltest volgens de “procedure afname sneltest Corona”. 
  • doe bij aanhoudende klachten en tweemaal een negatieve sneltest, of op indicatie van de arts een PCR-test volgens de “procedure afname PCR-test Corona“.
  • doe bij zeer moeilijk te testen clienten direct een PCR-test
  • het OMT geeft direct bij instellen code roze opdracht tot het uitvoeren van een contactonderzoek onder minimaal contactclienten en contactmedewerkers 
  • voer het contactonderzoek uit volgens de procedure “Uitvoering contactonderzoek”

Maatregelen contactmedewerker

  • de contactmedewerker (zonder klachten) hoeft naast het masker (dat door iedere medewerker gedragen wordt bij code roze) geen extra PBM te dragen tijdens het werk
  • de contactmedewerker mag de afdeling niet verlaten
  • de contactmedewerker mag niet elders ingezet worden tenzij de continuïteit van de zorg in het geding komt. Raadpleeg hiervoor het OMT. 
  • gebruik bij testen van de contactclient een sneltest volgens de “procedure afname sneltest corona”. Doe bij aanhoudende klachten en tweemaal een negatieve sneltest, een PCR-test volgens de “procedure afname PCR-test Corona“.
  • het OMT geeft direct bij instellen code roze opdracht tot het uitvoeren van een contactonderzoek onder minimaal contactclienten en contactmedewerkers 
  • voer het contactonderzoek uit volgens de procedure “Uitvoering contactonderzoek”

Maatregelen consulterende medewerker

  • de consulterende medewerker houdt bij een bezoek aan de afdeling de procedure “Maatregelen bij bezoek consulterende aan een afdeling/groep met code roze” aan 
  • de consulterende medewerker mag zijn/haar werkzaamheden op andere afdelingen/groepen bij het aanhouden van de procedure “Maatregelen bij bezoek consulterende aan een afdeling/groep met code roze”, zonder extra maatregelen voortzetten.

Maatregelen voor bezoeker

  • de bezoeker van de afdeling/groep draagt bij betreden van de afdeling een mondneusmasker, spatbril, handschoenen en een schort met lange mouwen. Doet de bezoeker dit niet, dan moet deze na het verlaten van de afdeling ook de locatie direct via de kortste route verlaten.
  • de bezoeker bezoekt de client (zowel positieve als negatieve client) uitsluitend op zijn/haar kamer

Linnengoed

  • volg hiervoor het “Newasco protocol”

Serviesgoed

  • plaats het serviesgoed van positieve clienten direct in de hiervoor bestemde kar of in de vaatwasser
  • pas na contact met dit serviesgoed handhygiëne toe.

Voeding aan- en afvoer

  • de voedingskar wordt overgedragen bij de deur van de afdeling.
  • desinfecteer de handcontactpunten van de voedingskar vlak voor het overdragen van de kar vanuit de afdeling/groep aan de transportmedewerker

Afval

  • afval, afkomstig van een positieve cliënt, inclusief gebruikte PBM, wordt in een normale afvalzak gedaan en gesloten
  • plaats de zak na sluiten in de voor normaal huishoudelijk afval- bestemde afvoer/draad-container geplaatst. 
  • desinfecteer de handcontactpunten van de afvoer/draad-container met afvalzakken vlak voor het overdragen hiervan aan de transportmedewerker bij de deur.

Desinfecteren van oppervlakken en materialen

Er wordt gebruik gemaakt van Alphades en Alcohol 70%

  • Alphades kan bij Corona gebruikt worden volgens de procedure “Desinfectie met Alphades” 
  • Alcohol 70% kan bij Corona gebruikt worden volgens de procedure Desinfectie met Alcohol 70%”

Dagelijkse reiniging en desinfectie

  • reinig en desinfecteer dagelijks alle handcontactpunten in de algemene ruimten zoals de gangen, algemene toiletten en de huiskamer.
  • reinig dagelijks de spoelruimte en de zusterpost en desinfecteer ook hier dagelijks de handcontactpunten.
  • voor dagelijkse reiniging/desinfectie van de isolatiekamer wordt verwezen naar protocol: “Dagelijkse reiniging/desinfectie isolatiekamer

Maatregelen bij overlijden

  • voor extra maatregelen bij een overleden Corona-positieve cliënt wordt verwezen naar protocol: “Maatregelen bij overlijden cliënt”.

Reiniging & desinfectie voor opheffen code roze

  • alle isolatiekamers hebben na opheffen van de isolatie een eindreiniging en desinfectie ondergaan.
  • voor de eindreiniging/desinfectie van de isolatiekamer wordt verwezen naar protocol: “Eindreiniging/desinfectie isolatiekamer
  • voor opheffen van code roze wordt de dagelijkse reiniging en desinfectie van de algemene ruimten uitgevoerd. Extra aanvullende schoonmaak-maatregelen zijn niet nodig.

Code roze

  • opheffen van code roze gebeurt door het locatie-OMT 
  • code roze:
    • wordt na 5 dagen na het laatste onbeschermde contact en afwezigheid van Corona-positieve clienten opgeheven
    • gaat bij <3 niet-isoleerbare positieve clienten en < 50% van de clienten Corona positief, over in code oranje